Przejdź do głównej zawartości

Szydełkowe śnieżynki

Takie śnieżynki można powiesić na choince, na kominku, na ścianie - wedle uznania :)
A robi się je bardzo szybko i przyjemnie. Muszę przyznać, że jedyna mniej interesująca część pracy to ich blokowanie (usztywnianie). Ale o tym na końcu.

W czeluściach internetu można znaleźć setki wzorów na ozdoby choinkowe wykonane na szydełku. Ja wybrałam trzy,  które wydawały mi się najładniejsze i najmniejsze (takie zdecydowanie najładniej wyglądają na choince). Użyłam też najmniejszego szydełka dopasowanego do mojej włóczki.

Do wykonania takie ozdób świątecznych świetnie nadaje się kordonek Maxi firmy Madame Tricote. Jest on pleciony z bawełnianej nitki, merceryzowanej (proces ten wzmacnia włókno i nadaje jej ciekawy połysk). W 100 g mamy 565 metrów, czyli całkiem sporo :)

Producent sugeruje użyć szydełka 1,5 mm. Ja wykonywałam robótkę na 1,25 mm i myślę, że lepiej się sprawdziło (1,5 mm też próbowałam), ponieważ śnieżynki są bardziej zbite i sztywniejsze, a o to nam chodzi.

Teraz podzielę się moimi ulubionymi wzorami na szydełkowe śnieżynki :)

1. Można zacząć od 6 oczek łańcuszka albo od magicznej pętli (fajne wyjaśnienie TUTAJ ).We wzorze używamy oczek łańcuszka (kółeczka na rysunku), słupków i półsłupków (krzyżyki na rysunku). Żeby się nie pogubić, autor narysował linie obejmujące każde z trzech okrążeń. (autor nieznany)


A oto mój efekt (po usztywnieniu):
Gwiazdka ma średnicę 9,5 cm. Doszyłam do niej nitkę o długości 8,5 cm.


2. Wzór podobny do pierwszego (autor nieznany):


Efekt (po usztywnieniu):
Gwiazdka ma średnicę 11 cm. Doszyłam do niej nitkę o długości 9 cm.


3. Wzór znaleziony na stylowi.pl 


Mój efekt (po usztywnieniu):
Gwiazdka ma średnicę 8 cm. Doszyłam do niej nitkę o długości 8 cm.




A jak usztywnić takie śnieżynki?

Jest kilka metod. Na przykłąd:
1. Kisiel
2. Klej wikol
3. Lakier do włosów
4. Ługa
5. Prasowanie
6. Krochmal

Ja zastosowałam dwie pierwsze, dlatego podzielę się wrażeniami właśnie o nich.

1. Kisiel.

Potrzebujemy dwie szklanki wody i kopiatą łyżkę mąki ziemniaczanej. Im więcej użyjemy mąki, tym robótka będzie sztywniejsza.
Jedną szklankę wody zagotowujemy. Do drugiej wsypujemy mąkę i mieszamy. Gdy woda się gotuje, wlewamy do niej zawiesinę i gotujemy przez chwilę na małym ogniu aż do zgęstnienia. Odstawiamy na chwilę do przestygnięcia. 

Każdą gwiazdkę dokładnie moczymy w kisielu, odciskamy jego nadmiar i rozkładamy na usztywnionym ręczniku (można go owinąć wokół kawałka tekturki i zabezpieczyć boki, aby nam się nie zsuwał). 

Teraz będziemy potrzebować dużo szpilek. wbijamy je w każdym wystającym miejscu gwiazdki tak, aby ją naciągnąć i sztywno przyczepić do ręcznika. Zostawiamy do wyschnięcia (kilka godzin) i gwiazdka jest gotowa.

Metoda ta pozwala na dobre usztywnienie naszej robótki, aczkolwiek ma jedną wadę: dużo babrania się w kleistej zawiesinie (polecam dodatkowy ręcznik do częstego osuszania rąk). Robótka po wyschnięciu jest sztywna, kisiel jest przezroczysty.

2. Klej wikol

Klej ten można kupić w każdym sklepie papierniczym i kosztuje kilka złotych. Wyciskamy niewielką jego część do miseczki i dodajemy wodę w proporcji 1:1. Z robótką postępujemy tak, jak powyżej.

Zaletą jest bardzo mocne usztywnienie (niemal na kamień). Wadą jest znów babranie się w zawiesinie. Miałam też niewielki problem z odklejeniem robótki od ręcznika, ponieważ klej nie tylko skleił włókna robótki, ale także ją samą z materiałem, na którym leżała ;) Należy także uważać, żeby zbyt dużo zawiesiny nie zostało w zagłębieniach naszej gwiazdki, ponieważ po wyschnięciu może je zapchać. Klej po wyschnięciu jest przezroczysty.

Niestety w ferworze przedświątecznym zapomniałam o zrobieniu zdjęć z etapu blokowania śnieżynek. Odsyłam zatem do ciekawej strony opisującej dokładniej proces usztywniania razem ze zdjęciami. Polecam :)



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Mitenki krótkie na drutach z żyłką - opis wykonania

Dzisiaj mam dla Was wzór na mitenki w wersji mini - czyli krótkie, sięgające do nadgarstka i gładkie po wewnętrznej stronie dłoni. MATERIAŁ: włóczka z grupy B czyli odpowiednia na druty w rozmiarze 4mm - ja używałam do ich zrobienia: Drops Lima, Drops Merino Extra Fine, Kotek, Yarn Art Merino de Luxe. SPRZĘT: druty z żyłką 4mm (długość 80 cm) agrafka lub drut pomocniczy do warkoczy igła dziewiarska (tępo zakończona, z dużym oczkiem) do chowania nitek + nożyczki OPIS LEWEJ MITENKI ŚCIĄGACZ 1. Na druty z żyłką narzucamy 36 oczek (liczba ta obliczona jest na szczupłą dłoń - jeśli więc uważasz, że potrzebujesz ich więcej, to możesz narzucić 38 lub 40 oczek (liczba musi być podzielna przez 2) lub użyć włóczki grubszej np. odpowiedniej na druty w rozmiarze 5mm). 2. Oczka dzielimy na dwie części (dwie pętelki): 21 oczek (przód mitenki) i 15 oczek (tył mitenki, czyli te oczka, które narzucaliśmy na drut jako ostatnie, z nitką). 3. Przerabiamy ściągacz 1x1, czyl

Jak dobierać oczka na klin w rękawiczkach?

Poniżej postaram się jak najlepiej opisać krok po kroku, w jaki sposób dobieram oczka w robótce, aby stworzyć klin na kciuk w rękawiczkach, czyli poszerzyć naszą robótkę o dodatkowe oczka. W moich wzorach dobieram po jednym oczku w każdym rzędzie przez 16 rzędów (czyli mam 16 oczek dodatkowych). Wzory na  MITENKI DŁUGIE  i MITENKI KRÓTKIE Użyłam włóczki Drops Merino Extra Fine (jest to włóczka z grupy B) i drutów na żyłce o grubości 4 mm i długości 80 cm. W pierwszym rzędzie dobieram nowe oczko z oczka leżącego poniżej, które dodatkowo przekręcam na lewo lub na prawo - dzięki temu unikam dziury. W drugim i kolejnych rzędach dobieram nowe oczko z poprzecznej/poziomej nitki (tych dwóch określeń będę używać naprzemiennie) i również je przekręcam na lewo lub na prawo. Przekręcanie oczek powoduje, że: unikam powstawania dziur w robótce w miejscach powstawania nowych oczek jest ciasno i robótka mocno się trzyma robótka ładnie się układa a nowe oczka płynnie wychodzą bocznych rzędów oczek p

Mitenki - sowy

Mitenki te powstały z mojego podstawowego wzoru na rękawiczki z lekką jego modyfikacją. Wypatrzyłam gdzieś, w jaki sposób wydziergać sowę na drutach i tak mi się to spodobało, że postanowiłam użyć tego wzoru do ozdobienia kolejnych mitenek. Do nich użyłam włoczki Kotek (100% akryl) oraz małych guzików na oczy (sztuk 4). Mitenki przerabiane są na drutach z żyłką na okrągło (bez zszywania). Na druty z żyłką nr 4 nabieramy 36 oczek. Dzielimy je tak, że na pierwszym drucie mamy 22 oczka, a na drugim 14 oczek. Najpierw przerabiamy ściągaczem 1x1 (1 oczko prawe, jedno oczko lewe) 12 rzędów. Potem przez cztery rzędy przerabiamy wzór: 9 o.p., 1 o.l., 10 o.p., 1 o.l., 15 o.p. 17 rząd - zaczynamy dodawać oczka na klin kciuka z poprzecznej nitki (po czwartym oczku przerobionym na prawo) - będziemy dodawać jedno oczko w każdym rzędzie przez 16 rzędów. Teraz też następuje zmiana wzoru: 9.o.p., 1 o.l., 2 o.p., 6 oczek przerabianych ryżem (na zmianę oczko prawe i lewe - w następnym rzędzie zmiana, cz